Zapraszamy wszystkich uczniów naszej szkoły
do wzięcia udziału w II edycji konkursu SUDOKU.
Pierwszy etap rozegramy już na przełomie stycznia i lutego br.
Konieczna jest deklaracja udziału złożona do 21 stycznia 2024r.
Regulamin II edycji konkursu
SUDOKU
dla uczniów Zespołu Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych
im. Jana Pawła II w Gromniku
- Konkurs SUDOKU ma strukturę trójetapową:
- Eliminacje;
- Półfinał;
- Finał.
- W eliminacjach mogą wziąć udział uczniowie Zespołu Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych im. Jana Pawła II w Gromniku.
- Pierwszy etap będzie polegał na wypełnianiu w czasie 40 minut standardowych plansz sudoku o jednym możliwym rozwiązaniu dla każdej z nich;
- Każdy uczestnik otrzyma na starcie po jednej planszy;
- Za każdą poprawnie postawioną na planszy cyfrę uczestnikowi przysługuje jeden punkt, z zastrzeżeniem zasad określonych w punkcie 2e;
- Jeżeli uczestnik skończy wypełnianie planszy, ma prawo do otrzymania od organizatorów kolejnej, z nowym układem cyfr;
- Na ogólny wynik etapu składać się będzie suma punktów z rozwiązanych plansz, przy czym sumowanie punktów z dodatkowych plansz będzie możliwe jedynie w przypadku poprawnie rozwiązanych poprzednich;
UWAGA: przy wręczaniu nowej planszy uczestnikowi odebrana zostanie plansza poprzednia, bez możliwości zwrotu i wprowadzenia korekt. Bardzo ważnym jest sprawdzanie rozwiązań!!! - W przypadku dostrzeżenia przez uczestnika popełnionego przez siebie błędu, uczestnikowi przysługuje prawo do wymiany planszy na identyczną – pustą.
- Za każdą poprawnie rozwiązaną planszę, która zostanie uwzględniona w punktacji ogólnej etapu eliminacyjnego, uczestnik otrzyma 10 dodatkowych punktów w klasyfikacji półfinałowej.
- W półfinale mogą wziąć udział osoby, które otrzymały co najmniej 40 pkt. podczas etapu eliminacyjnego (organizatorzy zastrzegają sobie prawo do obniżenia progu po przeanalizowaniu funkcji rozkładu wyników).
- W drugim etapie uczestnicy otrzymają do rozwiązania w ciągu 40 minut dwie plansze, jedną sudoku X i drugą sudoku warunkowe, o jednym możliwym rozwiązaniu dla każdej z nich. Obie plansze będą dostępne jednocześnie;
- Na ogólny wynik etapu półfinałowego składać się będą:
- dodatkowe punkty za rozwiązanie całych plansz w etapie eliminacyjnym, stosownie do punktu 2g. niniejszego regulaminu;
- ilość poprawnie wypełnionych pól z obu plansz etapu półfinałowego;
- po 10 punktów za poprawne rozwiązanie w etapie półfinałowym pojedynczej całej planszy (max. 20 pkt.);
- Osoby o tej samej liczbie punktów otrzymają lokatę ex aequo;
- W przypadku dostrzeżenia błędu, uczestnikowi przysługuje otrzymanie dodatkowej pustej planszy. Błędnie rozwiązane sudoku należy przekreślić.
- W finale mogą wziąć udział osoby z początkowych pięciu lokat etapu półfinałowego (organizatorzy zastrzegają sobie prawo do zwiększenia liczby finalistów po przeanalizowaniu funkcji rozkładu wyników).
- W trzecim etapie uczestnicy otrzymają do rozwiązania w ciągu 40 minut dwie plansze, jedną sudoku nieregularne oraz drugą sumdoku, o jednym możliwym rozwiązaniu dla każdej z nich. Obie plansze będą dostępne jednocześnie;
- O ilości zebranych punktów decydować będzie suma poprawnie wypełnionych pól z obu plansz. Za rozwiązanie całej planszy uczestnik otrzyma dodatkowo 10 punktów;
- W przypadku otrzymania przez uczestników tej samej liczby punktów o klasyfikacji końcowej decydował będzie czas zakończenia pracy z planszami. Wygra osoba o krótszym czasie wypełniania;
- Osoby o tej samej liczbie punktów i tym samym czasie rozwiązywania zadań otrzymają lokatę ex aequo, przy czym o pozycji pierwszej zadecyduje dogrywka, w której zawodnicy wykażą się umiejętnością rozwiązywania sudoku koralowego. Osoba, która w ciągu 10 minut wskaże więcej poprawnych liczb zostanie mistrzem. W przypadku remisu zawodnicy będą rywalizować na czas. Wygra osoba, która pierwsza wskaże kolejną poprawną liczbę;
- W przypadku dostrzeżenia błędu, uczestnikowi przysługuje otrzymanie dodatkowej pustej planszy. Błędnie rozwiązane sudoku należy przekreślić.
- Organizatorzy konkursu zastrzegają sobie możliwość wprowadzenia zmian w etapach konkursu
w zależności od ilości i stopnia zaawansowania uczestników.
- Warunkiem możliwości wzięcia udziału w eliminacjach jest osobiste lub mailowe zgłoszenie chęci uczestnictwa u nauczyciela informatyki w terminie do 21 stycznia 2024r. W przypadku zgłoszenia mailowego poprzez dziennik elektroniczny obowiązuje czas dotarcia maila do skrzynki odbiorczej nauczyciela.
- Poszczególne etapy planowane są w odstępach miesięcznych (styczeń-luty/marzec/kwiecień). Szczegółowy harmonogram zostanie ustalony po zamknięciu listy uczestników.
- W trakcie konkursu dozwolone jest używanie jedynie długopisu/pióra lub ołówka z gumką.
- Korzystanie z urządzeń telekomunikacyjnych jest zabronione.
- Trzy pierwsze miejsca zostaną uhonorowane nagrodami.
ZAŁĄCZNIK
Sudoku – łamigłówka, której celem jest przyporządkowanie dziewięciu cyfr od 1 do 9 polom ustawionym w kształcie kwadratu 9×9, w taki sposób, aby w jakimkolwiek wierszu, kolumnie oraz kwadracie 3×3 (wyznaczonym pogrubionymi liniami) żadna z cyfr nie powtórzyła się.
Sudoku X – odmiana sudoku, w którym obowiązuje dodatkowa zasada: na każdej z dwóch przekątnych musi znajdować się 9 różnych cyfr.
Sudoku warunkowe – odmiana sudoku, w którym obowiązuje dodatkowa zasada: we wszystkich szarych polach mogą znajdować się albo wyłącznie liczby parzyste albo wyłącznie liczby nieparzyste.
Sudoku nieregularne – odmiana sudoku, w którym zamiast kwadratów 3×3 zastosowano 9-polowe figury o nieregularnych kształtach, wyznaczonych pogrubionymi krawędziami. Podobnie jak w przypadku kwadratów 3×3, w każdej nieregularnej figurze cyfra od 1 do 9 nie może powtórzyć się.
Sumdoku – odmiana sudoku, w którym obowiązuje dodatkowa zasada: suma cyfr w każdym polu obwiedzionym liniami kropkowanymi musi być równa małej liczbie umieszczonej w górnym lewym rogu danego pola.
Sudoku koralowe – odmiana sudoku nieregularnego, w którym kwadratowe pola zastąpiono koralikami połączonymi cienkimi liniami. Celem rozwiązania łamigłówki o przykładowych rozmiarach 8×8 jest przyporządkowanie koralikom cyfr od 1 do 8 w taki sposób, aby w każdym rzędzie, kolumnie i w każdych 8 polach połączonych liniami, cyfry nie powtórzyły się.
Regulamin w formacie pdf
zawiera dodatkowe układy plansz do poćwiczenia.
POWODZENIA!!!