W dniu 28 września 2021 roku grupa 25 uczniów klasy 3e oraz 3a uczestniczyła w wyjeździe do Krakowa, gdzie odwiedzili Muzeum Przyrodnicze Instytutu Systematyki i Ewolucji Zwierząt Polskiej Akademii Nauk oraz Muzeum Anatomii Uniwersytetu Jagiellońskiego. Wyjazd zorganizowany został w ramach projektu „Mój rozwój – moja przyszłość II”.
W Muzeum Przyrodniczym uczniowie wraz z przewodnikiem zwiedzili dostępne wystawy stałe i czasowe, tj. : „Gatunki obce w faunie Polski” (uczniowie dowiedzieli się, które gatunki są obce, w jaki sposób pojawiły się na terenie Polski oraz poznali negatywny wpływ na zajmowane przez nie ekosystemy), „Minerały fluorescencyjne” (uczniowie mieli możliwość podziwiać jedno z najefektowniejszych zjawisk w przyrodzie – zjawisko fluorescencji minerałów, czyli świecenia własnym światłem pod wpływem promieniowania ultrafioletowego); „Kraby” (największe wrażenie zrobił model japońskiego kraba pacyficznego Macrocheira kaempferi, zachwyciły również: czerwony krab królewski, krab pustelnik oraz krab palmowy Birgus latro, którego dietę stanowią kokosy. Dopełnieniem wystawy była część z koralowcami); „Świat motyli” (uczniowie mogli zobaczyć ponad 250 gatunków motyli z całego świata z podziałem na ich geograficzne rozmieszczenie); „Mięczaki Świata” (uczniowie podziwiali wymarłe mięczaki m. in. amonity oraz współcześnie żyjące głowonogi, małże i ślimaki z całego świata); „Rozmowa z kamieniem” (uczniowie odkryli niezwykłe bogactwo minerałów i skamieniałości, m.in. wspaniały egzemplarz pirytu zwanego inaczej „złotem głupców”, barwne odmiany kwarcu, agaty, geody, gipsowe „róże pustyni” oraz różne odmiany soli. Mieli również okazję podziwiać skamieliny – odciśnięte w kamieniu kształty zwierząt i roślin mające nieraz setki milionów lat); „Świat łowców mamutów. Paleolit – przyroda i sztuka” (uczniowie mogli zobaczyć kopalne szczątki wymarłych zwierząt należących do tzw. megafauny plejstoceńskiej, m. in. mamutów, niedźwiedzia jaskiniowego oraz jedynego na świecie zachowanego w całości, wraz ze skórą i tkankami miękkimi nosorożca włochatego liczącego ok. 30 tysięcy lat).
W ramach zajęć warsztatowych „Co w trawie piszczy – różnorodność stawonogów” uczniowie poznali charakterystyczne cechy oraz różnice w budowie morfologicznej poszczególnych gromad należących do typu stawonogi. Mieli możliwość obserwacji żywych przedstawicieli poszczególnych gromad m.in. krocionoga, patyczaka, świerszcza, ptasznika, spreparowane ciekawe okazy entomologiczne oraz skamieniałe okazy gatunków wymarłych np. trylobitów.
Po wizycie w Muzeum Przyrodniczym uczniowie odwiedzili Muzeum Anatomii Uniwersytetu Jagiellońskiego. Dla uczniów klasy biologicznej było to utrwalenie wiadomości przed maturą.
Widok ludzkich szczątków (zwanych tu z szacunkiem: „preparatami”) oraz wszechobecne zapachy formaliny to specyfika tej niezwykłej wystawy. Pierwsze eksponaty pochodzą sprzed 200 lat i zostały sprowadzone z Wiednia. Obecnie, to najstarsze europejskie muzeum tego typu liczy 2077 preparatów z działów osteologii, artrologii, anatomii porównawczej i antropologii, prezentowanych w trzech salach wystawowych. Służy jako nieoceniona pomoc w procesie dydaktycznym i cieszy się dużym zainteresowaniem zwiedzających. Największe zainteresowanie wzbudziły zmumifikowane szczątki, preparaty mikrokorozyjne, patologie kośćca, a także płody na poszczególnych etapach rozwoju.
Kolekcja bardzo dobrze ilustruje złożoność ludzkiego organizmu, wzbudza podziw dla misterności jego wnętrza oraz kunsztu preparatorów. Prawdopodobnie niektórzy spośród uczestniczących w zajęciach uczniów będą tu wracać jeszcze wiele razy jako studenci.