Trening uważności – podejście praktyczne dla nauczycieli
Kurs 31.03.2025- 11.04.2025 Barcelona
mgr Joanna Nalepka- Sanek
„Poszerzaj horyzonty – bądź świadomym Europejczykiem” o numerze 2023-1-PL01-KA122-SCH-000123524 w ramach projektu Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i kadry edukacji szkolnej współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego+, w Programie Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 realizowanego na zasadach Programu Erasmus+.
SZKOŁA
Europass Teacher Academy i Europass Teacher Academy Online oferuje ponad 40 wysokiej jakości kursów online dla nauczycieli, od przedmiotów artystycznych, zarządzania klasą i języków obcych po nauczanie online. Swoją działalność rozpoczęła w 1992 jako Szkoła języka włoskiego Europass we Florencji. W 2016 roku miało miejsce pierwsze szkolenie zagraniczne w Barcelonie.
Centrum kształcenia nauczycieli znajduje się na Rambla Catalunya , jednej z najpiękniejszych i najbardziej eleganckich ulic Barcelony. Szkoła jest doskonale połączona z głównymi miejscami kulturalnymi i różnymi obszarami miasta i oferuje różnorodne atrakcyjne zabytki, sklepy i restauracje. Pałac jest Finca regia modernista catalogada, „królewską skatalogowaną budowlą modernistyczną”, co można docenić po pięknych kwiatowych i geometrycznych dekoracjach wokół schodów oraz oryginalnej podłodze w każdym z pomieszczeń szkoły.
GRUPA
Kurs ten został stworzony dla nauczycieli i personelu, którzy chcą dowiedzieć się więcej na temat tego, czym jest uważność , w jaki sposób może przynieść korzyści zarówno ich uczniom, jak i im samym, a także jak najlepiej włączyć ją do swoich szkół. Dzięki zbudowaniu solidnych fundamentów we własnej praktyce w trakcie kursu dowiedzieliśmy się, jak można rozwijać uważność w praktyczny, bezpośredni sposób.
Różnorodność krajów z których podchodzimy, typy szkół i różne nasze doświadczenia ułatwiały wspólną refleksję i prowadziły grupę do dyskusji i planowania jak wykorzystać sztukę w nauczaniu. Uczestnicy pochodzili z Chorwacji, Grecji, Słowacji, Cypru, Islandii, Niemiec, Austrii i Polski. Językiem kursu był angielski. Dawało to nam możliwość komunikacji, dyskusji i szkolenia swoich umiejętności. Podstawową zasadą na zajęciach było „Nie oceniam” – „No Judge”.
ZAJĘCIA PRAKTYCZNE
Podczas zajęć uczyliśmy się nowych technik pracy ze studentami w celu ćwiczenia kontroli emocjonalnej i pokonywania codziennego stresu. Przedstawione techniki mają na celu zwiększenie samokontroli i samodzielnego zarządzania uwagą w celu skuteczniejszej nauki. Ćwiczyliśmy w jaki sposób można dostosować te praktyki do konkretnej grupy uczniów i jak można je wprowadzić w życie wśród uczniów, którzy nie mają jeszcze doświadczenia w praktyce uważności.
Ćwiczenia z wykorzystaniem jogi oraz muzyki były ciekawym urozmaiceniem zajęć. Duzy nacisk położony został na zastosowanie sztuki i twórczości plastycznej w pracy z uczniami. Uczyliśmy się różnych nowych i technik i wykorzystania narzędzi do prac artystycznych.
Nową formą mindfullnes była dla mnie fotografia z wykorzystaniem wiedzy o uważności i skupieniu uwagi na detalach i szczygłach, które często pomijamy.
Dwa dni spędziliśmy również w Muzeum Sztuki Katalońskiej gdzie włączyliśmy się w program „uważnego widzenia” realizowany obecnie w szkołach w Barcelonie. Program kierowany do dzieci i młodzieży ma zachęcić i pogłębić kontakt ze sztuką.
Na koniec podsumowaliśmy w jaki sposób praktyka uważności może mieć pozytywny wpływ na ich własny nastrój i nastrój ich uczniów , ich zdolność koncentracji, poziom stresu i komunikację. Każdy z nas maił możliwość opracowywania osobistych technik pracy ze studentami.
ZAJĘCIA METODYCZNE / TEORETYCZNE
Część zajęć miała charakter wykładu i dyskusji , wymiany poglądów. Ćwiczenia i dyskusje poprzedzone zostały historią i naukowymi badaniami potwierdzającymi skuteczność mindfullnes i tego jakie korzyści płyną z treningu uważności dla nauczycieli i uczniów. Inne tematy to:
- uważne słuchanie i komunikacja;
- uważność i zarządzanie klasą;
- praktyki połączeń międzysystemowych.
Tematyka dotyczyła również terapeutycznego aspektu sztuki, jej wykorzystaniu w terapii i psychologii, wpływu na emocje człowieka.
WYMIANA DOŚWIADCZEŃ i DZIAŁALNOŚĆ KULTURLNA
W ramach każdego kursu Erasmus w Hiszpanii proponowane są następujące zajęcia kulturalne:
Zwiedzanie Barcelony z przewodnikiem. Piesza wycieczka po jednej z najbardziej wyjątkowych dzielnic („Barrio” po hiszpańsku), Gracia Barrio. Podczas wycieczki możesz spotkać nauczycieli Erasmus + z innych kursów. Gracia Barrio mieszkalna, kreatywna, dzielnica Barcelony, która prezentuje głównie oryginalne budynki modernistyczne, w której znajduje się pierwszy dom, jaki Antoni Gaudi wybudował w swojej karierze, Casa Vicens . Sant Pau Modernist Enclosure, po stuleciu pełnienia funkcji szpitala publicznego, jego odnowione pawilony lśnią teraz w całej swojej okazałości. Wizyta w tym wyjątkowym kompleksie architektonicznym to wyjątkowe doświadczenie.
POZYSKANA WIEDZA I UMIEJĘTNOŚCI
Udział w kursie miał dla mnie podwójne znaczenie . Po pierwsze ćwiczyłam różnorodne techniki plastyczne, muzyczne, teatralne – wpłynęło to na zwiększenie pewności siebie w kwestii moich zdolności artystycznych i gotowości , by włączać kreatywność do swojej praktyki dydaktycznej bez osądzania, niezależnie od poziomu umiejętności własnych lub swoich uczniów. Uzyskałam narzędzia i wiedzę by wykorzystać sztukę jako środek służący skupieniu i koncentracji, dobremu samopoczuciu, samoekspresji.
Po drugie zainspirowana artystycznie arcydziełami i dziedzictwem kulturowym Barcelony poszerzyłam swoją wiedze z zakresu historii sztuki i kultury. Samodzielna organizacja wyjazdu była okazją dla mnie do ćwiczenia komunikatywności języka angielskiego, korzystania z aplikacji w zakresie planowania podróży i pobytu.
Kurs i pobyt w Brcelonie zachęcił mnie i dał motywacje do rozwijania zdolności malarskich i rysunkowych. Poszerzania wiedzy z zakresu wpływu sztuki na rozwój człowieka. A na swoich lekcjach plastyki korzystam z wiedzy i umiejętności zdobytych na zajęciach w Europasss Teacher Academy.