11 marca 2025 w Gminnym Ośrodku Kultury odbył się Turniej wiedzy o Unii Europejskiej, skierowany do uczniów klas ósmych szkół podstawowych z regionu. Organizatorem Turnieju był Zespół Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych im. Jana Pawła II w Gromniku.
W konkursie wzięło udział 12 szkół oraz 23 uczniów.
Wydarzeniu towarzyszyło wiele działań, którymi objęci zostali zarówno uczniowie jak i ich opiekunowie.
Turniej wiedzy o Unii Europejskiej składał się z 2 części.
I część stanowił test wiedzy z zakresu historii i bieżących spraw Unii Europejskiej, a także znajomości języka obcego.
W II części reprezentanci szkół sprawdzili swoją wiedzę geograficzną. Zadania dotyczyły geografii fizycznej Europy, w szczególności krajów Unii Europejskiej, znajomości mapy fizycznej i politycznej Europy oraz znajomości krajów Unii Europejskiej.
Podczas, gdy uczniowie zmagali się z testem, opiekunowie – nauczyciele i dyrektorzy lokalnych placówek oświatowych wzięli udział w prelekcji przeprowadzonej przez Małgorzatę Sobieraj, koordynatora projektu pt.: „Poszerzaj horyzonty – bądź świadomym Europejczykiem” realizowanego w ramach programu FERS (Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego). Treść spotkania obejmowała informacje i porady dotyczące aplikowania i realizacji programu Erasmus + oraz FERS. Celem prelekcji było również przedstawienie założeń przedsięwzięcia oraz podjętych w ramach projektu działań, omówienie mobilności nauczycieli, w tym poznanych metod nauczania oraz sposób ich zastosowania w placówce.
Po zakończonej części konkursowej zarówno uczniowie, jak i nauczyciele uczestniczyli w spotkaniu z Bartłomiejem Fitowiczem, absolwent gromnickiego liceum, początkującym badaczem problematyki związanej z integracją europejską, obecnie studentem Stosunków międzynarodowych (UKEN w Krakowie) oraz Psychologii w zarządzaniu (UJ). Wygłosił on prelekcje pt. „Unia Europejska z perspektywy młodych”. Na własnym przykładzie pokazał jakie możliwości młodym ludziom daje Unii Europejska, wskazał narzędzia i środki, z których poprzez zaangażowanie społeczne i obywatelskie można korzystać. W czasie swojego wystąpienia inspirował do dyskusji i zachęcał uczestników do krytycznego myślenia.
Ostatnim punktem wydarzenia było podsumowanie „europejskich” zmagań. Laureatami konkursu zostali:
- I miejsce: Antoni Krzyszkowski (Szkoła Podstawowa nr 2 im. gen. Władysława Sikorskiego w Jastrzębiej)
- II miejsce: Fabian Roman (Szkoła Podstawowa im. Żołnierzy Armii Krajowej Oddziału „Regina II” w Rzepienniku Biskupim)
- II miejsce: Iwona Czerwińska (Szkoła Podstawowa im. ojca Zbigniewa Strzałkowskiego w Zawadzie)
Wyróżnienia otrzymali:
- Wojciech Mikos (Szkoła Podstawowa im. Świętej Jadwigi Królowej w Chojniku)
- Leon Cudek (Szkoła Podstawowa im. Św. Jana Pawła II w Rzepienniku Marciszewskim)
- Szymon Górak (Zespół Szkolno-Przedszkolny w Siemiechowie)
Całość przygotowana została przez nauczyciela wiedzy o społeczeństwie i geografii, panią Beatę Biedrzycką.
Upominki dla uczestników zostały ufundowane przez firmę Gift Design, natomiast publikacje przez Instytut Polityk Publicznych Instytut Polityk Publicznych w Krakowie. Bardzo dziękujemy sponsorom!
Wydarzeniu towarzyszyła wystawa promująca kulturę, język i kraje, w których nauczyciele odbyli kursy językowe oraz metodyczne. Wystawa była udostępniona społeczności lokalnej oraz szkolnej.
Całość przedsięwzięcia wpisuje się w zaplanowane działania projektu realizowanego w ZSOiZ w Gromniku.
Przypominamy:
Dnia 01 listopada 2023 roku Zespół Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych im. Jana Pawła II w Gromniku rozpoczął realizowanie przedsięwzięcia „Poszerzaj horyzonty – bądź świadomym Europejczykiem”/„Broaden your horizons – be a conscious European” o numerze 2023-1-PL01-KA122-SCH-000123524 w ramach projektu Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i kadry edukacji szkolnej współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego+, w Programie Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 realizowanego na zasadach Programu Erasmus+.
Przedsięwzięcie skierowane jest bezpośrednio do 14 nauczycieli deklarujących się na udział w szkoleniu zagranicznym, pośrednio dotyczy całej społeczności szkolnej.
Proces realizacji wynosi 18 miesięcy, czas zakończenia to 30 kwietnia 2025, obejmuje: przygotowywanie, wdrażanie, monitorowanie, sprawozdawczość, ewaluację, oraz promocję przedsięwzięcia.
W pierwszej części projektu zaplanowano działania w zakresie przygotowania językowego, metodycznego, logistycznego i kulturowego kadry pedagogicznej.
Druga część projektu obejmuje wyjazdy 14 nauczycieli na wybrane szkolenia zagraniczne (2 tyg.) w 6 różnych państwach (Irlandia, Cypr, Włochy, Hiszpania, Austria, Malta).
Trzecia część to realizacja działań promocyjnych, upowszechniających, wdrażanie nowych scenariuszy zajęć językowych, zajęć dodatkowych (włoski dla początkujących, zajęcia z jogi), realizacja projektów międzynarodowych dla uczniów, konkursy przedmiotowe oraz konkursy międzyszkolne (m.in. konkurs o Unii Europejskiej).
Celem przedsięwzięcia jest rozwój szkoły w obszarach wyznaczonych w procesie ewaluacji, tj.: poprawa znajomości języków obcych u nauczycieli, podniesienie kompetencji metodycznych w zakresie metod komunikacyjnych i wykorzystania TIK przez nauczycieli języków obcych, wzmocnienie wymiaru europejskiego szkoły i jej międzynarodowego zasięgu poprzez nawiązanie nowych kontaktów partnerskich z różnych krajów, podniesienie wyników nauczania językowego oraz zwiększenie odsetka uczniów zaangażowanych w realizację projektów międzynarodowych.
W wyniku realizacji projektu spodziewane jest osiągnięcie następujących rezultatów:
- podniesienie jakości nauczania językowego w placówce,
- podniesienie poziomu motywacji uczniów do nauki,
- zredukowanie ryzyka niepowodzeń w nauce i przedwczesnego zakończenia edukacji przez uczniów,
- rozwój kompetencji kadry nauczycielskiej i redukcja ryzyka wypalenia zawodowego,
- uatrakcyjnienie oferty edukacyjnej poprzez wdrożenie zajęć dodatkowych (język włoski i kultura Włoch – podstawy, zajęcia z jogi) oraz możliwości uczestnictwa w projektach o charakterze międzynarodowym,
- przeciwdziałanie wykluczeniu (włączenie do działań uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi),
- promocja szkoły jako innowatora,
- nadanie szkole jeszcze bardziej europejskiego wymiaru,
- lepsze przygotowanie uczniów do dalszej nauki i do wejścia na rynek pracy,
- dalsze działanie na rzecz rozwoju sektora edukacji na polu międzynarodowym dzięki nawiązanym kontaktom.
Przyznana kwota dofinansowania wynosi 202 422,10 PLN. Obejmuje ona dofinansowanie w proporcji 82,52% budżetu środków europejskich i 17,48% środków budżetu krajowego.
Wysokość wkładu z funduszy europejskich wynosi 167038,72zł.