W naszej szkolnej bibliotece został uruchomiony system wypożyczania książek MOL NET+.
Dzięki nowemu oprogramowaniu katalog zbiorów bibliotecznych dostępny jest do przeglądania i wypożyczania na „zewnątrz”, w ogólnodostępnej sieci internetowej.
Użytkownicy otrzymują również:
- automatyczne przejście pomiędzy kontem w MOL NET+ a kontem ucznia w dzienniku elektronicznym UONET+ (gdy w danej szkole taki dziennik funkcjonuje),
- intuicyjne wyszukiwanie zbiorów (z opcją podpowiedzi podczas wpisywania tekstu).
- zawężanie listy z wynikami za pomocą doskonale znanego uczniom mechanizmu faceted search,
- możliwość rezerwacji zasobów biblioteki o każdej porze z dowolnego urządzenia posiadającego dostęp do Internetu (komputer, tablet, telefon komórkowy),
- podgląd aktualnych zestawień bibliograficznych tworzonych przez bibliotekarza, takich jak nowości czy zestawienia lektur,
- możliwość przeglądania własnego konta wypożyczeń, gdzie znajdują się między innymi informacje o pozycjach zarezerwowanych (termin odbioru), wypożyczonych (możliwość prolongaty) i przetrzymywanych.
Czytelnicy, którzy zechcą utworzyć własne konto biblioteczne i w pełni korzystać z usług jakie oferuje Profil czytelnika proszeni są o przekazanie swojego adresu e-mail (oraz imienia i nazwiska) do biblioteki szkolnej. Dopiero po wprowadzeniu go do systemu przez nauczyciela bibliotekarza, możliwe będzie samodzielne założenie i korzystanie z konta czytelnika. Można to zrobić wchodząc przez stronę www szkoły w zakładkę Biblioteka albo bezpośrednio pod tym adresem:
https://m011423.molnet.mol.pl
Profil użytkownika w katalogu OPAC zawiera następujące informacje:
- dane osobowe zalogowanego czytelnika,
- formularz zmiany hasła do katalogu OPAC,
- informacje o wypożyczeniach,
- informacje o ewentualnych zaległościach,
- informacje o pozycjach zarezerwowanych,
- oraz historię wszystkich wypożyczeń czytelnika.
Jeśli w systemie są aktywne rezerwacje i prolongaty, wówczas przy wypożyczeniach dostępna jest funkcja „Przedłuż termin”, a przy rezerwacjach „Usuń rezerwację”.
Zasady logowania się do katalogu OPAC:
- podczas pierwszego logowania czytelnik musi zarejestrować e-mail w systemie logowania klikając na kluczyk na stronie OPACa, a następnie na „Załóż konto”, które umożliwia ustalenie hasła do logowania,
- czytelnik musi posiadać wpisany w dane osobowe adres e-mail, ponieważ loguje się do OPAC poprzez wpisanie adresu e-mail;
- czytelnik, który już wykonywał kiedyś akcję „Załóż konto” dla podanego w bibliotece adresu e-mail, może od razu logować się do katalogu OPAC
- jeśli hasło do katalogu elektronicznego zostało zapomniane, wówczas użytkownik musi wybrać w formularzu logowania opcję „Przywróć hasło”. Po wpisaniu maila, czytelnik otrzyma link, który umożliwi mu zmianę hasła.
Zasady wyszukiwania w katalogu OPAC:
- wyszukiwanie w OPAC ma postać wyszukiwania jednookienkowego, podobnie jak w popularnej przeglądarce Google.
- wpisana fraza domyślnie jest wyszukiwana we wszystkich indeksach jednocześnie. Istnieje możliwość wyszukiwania osobno w następujących indeksach: autor, tytuł, temat (hasło przedmiotowe).
- wpisanie poszukiwanej frazy w cudzysłowie wygeneruje nam listę wyników odpowiadającą dokładnie na zapytanie. Listę wyników można zawężać za pomocą specjalnych filtrów. Lista wyników jest również stronicowana.