W dniach od 01.07.2024 do 12.07.2024 brałam udział w szkoleniu zagranicznym w Cork English College p.t.: „Teacher Refresher Course for Non-Native Teachers”.
Szkolenie to było realizowane w ramach projektu „Broaden your horizons – be a conscious European”. W kursie uczestniczyło 12 osób z różnych państw: Czech, Francji, Niemiec, Hiszpanii i Polski. Szkolenie to było przeznaczone dla nauczycieli języka angielskiego jako języka obcego i miało na celu odświeżenie metodyki nauczania oraz przybliżenie nowoczesnych technik i sposobów uczenia, które sprzyjają motywacji ucznia do nauki i efektywności w przyswajaniu wiedzy. Kurs trwał 2 tygodnie, po 25 godzin tygodniowo. Zajęcia prowadzone były przez wykwalifikowanych, kompetentnych i rzeczowych metodyków: Ankie i Ellie, w dwóch blokach tematycznych. Podczas kursu akcentowano jak ważne jest dobre planowanie lekcji oraz przekazywanie uczniom celu każdej lekcji. Odpowiednio zaplanowana lekcja z uwzględnieniem właściwego tempa pracy, prawidłowy dobór metod i technik nauczania sprzyja wewnętrznej motywacji ucznia do nauki i osiągania celów wyznaczonych na początku lekcji.
Podczas zajęć pogłębiłam wiedzę o nauczaniu skoncentrowanym na uczniu oraz o nauczaniu przez działanie. Omówiona i pokazana w praktyczny sposób została metoda tzw. Team Based Learning (TBL). To metoda projektowania i prowadzenia zajęć, która łączy ideę odwróconych zajęć (ang. flipped classroom) i pracę grupową osób uczestniczących nadając jej określoną strukturę, etapowość i rytm. Pomaga ona zmniejszyć ryzyko nieuczestniczenia w zajęciach (n.p. drama, metoda projektu, running dictation, silence letters, itd.), Przeanalizowana i podparta przykładami została również metoda komunikacyjna (Communicative Language Teaching, CLT), która kładzie nacisk na interakcję jako zarówno środek, jak i ostateczny cel uczenia się języka. Do nowoczesnych metod należy hybrydowa metoda kształcenia (Blended Learning), która łączy tradycyjne metody nauki (bezpośredni kontakt z prowadzącym) z aktywnościami prowadzonymi zdalnie za pomocą komputera (M-learning). W trakcie kursu otrzymaliśmy szereg przydatnych stron internetowych do wykorzystania w codziennej pracy z uczniem oraz wskazówek dotyczących tworzenia zadań online,
Podczas zajęć pokazane było w jaki sposób można wykorzystać materiały autentyczne, jak motywować ucznia do intensywnej pracy, w jaki sposób poprawiać błędy oraz jak sprawdzać przyrost wiedzy ucznia. Istotnym dla mnie elementem szkolenia były techniki uważności, podstawy psychologii oraz tzw. edukacji pozytywnej.
Nieodłącznym elementem wyjazdów na szkolenia są również wydarzenia kulturowe organizowane przez szkoły goszczące, których i tutaj nie brakowało. Wraz z grupą uczestników zwiedziliśmy m.in.: University College Cork, Crawford Observatory, St Anne’s Church Shandon Bells and Tower, Cork City Goal, The English Market, Crawford Art Gallery oraz braliśmy aktywny udział w wieczorze kulturowym w jednym z irlandzkich pubów z muzyką na żywo i tańcami irlandzkimi.
Szkolenie tego typu ma nieocenioną wartość dodaną. Zdobytą wiedzę będę wykorzystywała podczas zajęć z moimi uczniami a nawiązane znajomości zamierzam utrzymywać. Kto wie, może w przyszłości uda się zorganizować wspólny projekt z uczniami?
Małgorzata Sobieraj
Przedsięwzięcie „Poszerzaj horyzonty- bądź świadomym Europejczykiem” o numerze 2023-1-PL01-KA122-SCH-000123524 realizowane w ramach projektu „Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i kadry edukacji szkolnej” współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego+, w Programie Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 realizowanego na zasadach Programu Erasmus+