Okres wakacyjny to przede wszystkim czas odpoczynku oraz eksplorowania nowych miejsc. W tym roku czas ten był dla mnie również czasem nauki. Na przełomie czerwca i lipca, jako uczestnik projektu FERS brałam udział w 14-dniowym kursie doskonalącym umiejętności językowe w Limassol na Cyprze.
Kurs w szkole językowej Bayswater (English in Cyprus) rozpoczął się testem klasyfikacyjnym. Na podstawie wyników przydzielono uczestników do poszczególnych grup odpowiadających określonemu poziomowi językowemu.
Zajęcia w szkole odbywały się od poniedziałku do piątku przez 2 tygodnie wyłącznie w języku angielskim.
Codzienne zajęcia pozwoliły podnieść moje umiejętności w zakresie poziomu znajomości języka angielskiego oraz płynności komunikowania się w tym języku, przyczyniły się również do zwiększenia pewności siebie w zakresie słuchania, pisania, czytania i mówienia, jak również poszerzyły moje wiadomości w zakresie struktur gramatycznych w języku angielskim. Czas ten był doskonałą okazją do przełamywania bariery językowej w kontaktach interpersonalnych. W szkole posługiwaliśmy się wyłącznie językiem angielskim. Dobór zagadnień i zróżnicowane formy zajęć angażowały i wyzwalały aktywność wszystkich uczestników kursu. Zajęcia przebiegały w bardzo miłej atmosferze, prowadzący dokładali wszelkich starań, by były atrakcyjne.
Zajęcia dawały możliwość dzielenia się doświadczeniem zawodowym z nauczycielami pochodzącymi z różnych stron świata. Miałam okazję poznać nauczycieli z Czech, Słowacji, Ukrainy, Rosji, Cypru oraz z innych szkół w Polsce. Udział w kursie to również możliwość wymiany doświadczeń związanych z wielokulturowością, dyskusji o różnych systemach edukacji, występujących w nich problemach oraz stosowanych rozwiązaniach.
Po zakończeniu ostatnich zajęć odbył się test diagnozujący. Uczestnicy otrzymali certyfikaty ukończenia, które były potwierdzeniem naszych wysiłków i zaangażowania w proces nauki. Ostatni dzień to również chwila pożegnań i wymiany kontaktów.
Kurs językowy to nie tylko nauka w szkole. Udział w licznych wycieczkach fakultatywnych organizowanych przez szkołę językową oraz indywidualnie był okazją do ”szlifowania” języka oraz poznawania niezwykle urokliwych zakątków wyspy. To okazja do rozmowy z mieszkańcami na temat współczesnych problemów Cypru, m.in. d/t trudnej i smutnej sytuacji widocznej w Mieście Duchów – Varosha, która do dzisiaj kontrolowana jest przez wojsko Turków Cypryjskich oraz problemów ostatniej podzielonej stolicy Europy – Nikozji. To również okazja do doświadczania radości życia mieszkańców tureckiej części Nikozji, ludzi, którzy nie mając zegarków, mają na tą radość czas – dla mnie najważniejsza z lekcji.
Przygoda z FERS była niezwykle cennym doświadczeniem, kurs umożliwił mi rozwój kompetencji językowych, wzrosło moje poczucie pewności siebie oraz nawiązałam nowe znajomości, które mam nadzieję zaowocują współpracą w ramach społeczności europejskiej. Wszystko to niewątpliwie przyczyni się do podniesienia jakości mojej pracy w szkole.
Beata Biedrzycka
Przedsięwzięcie „Poszerzaj horyzonty- bądź świadomym Europejczykiem” o numerze 2023-1-PL01-KA122-SCH-000123524 realizowane w ramach projektu „Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i kadry edukacji szkolnej” współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego+, w Programie Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 realizowanego na zasadach Programu Erasmus+